Witamina E – właściwości, zastosowanie i działanie


Witamina E jest nie tylko istotnym składnikiem diety. Od lat jest wykorzystywana również w medycynie czy kosmetyce. Zwana jest często witaminą młodości, bądź witaminą płodności – jest niezbędna do jej zachowania zarówno u kobiet jak i mężczyzn. Jej właściwości przeciwutleniające przyczyniają się między innymi do opóźniania procesów starzenia. Sprawdź, jakie jeszcze ma właściwości i kiedy zażywać witaminę E.

Co to jest i jakie jest przeznaczenie witaminy E?

Co zawiera witamina E? Cząsteczki witaminy z grupy E są określane mianem tokoferoli. Podobnie, jak witaminy A, D oraz K, witamina E należy do grupy witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Oznacza to między innymi, że jej nadmiar nie może być wydalany z moczem, tak jak dzieje się to w przypadku witamin rozpuszczalnych w wodzie. Zaletą witaminy E są przede wszystkim właściwości antyoksydacyjne, ale warto pamiętać, że wewnątrz organizmu pełni ona też inne, niezwykle istotne, bądź nawet niezbędne funkcje. Które z nich zostały potwierdzone naukowo i są szczególnie warte uwagi?

Witamina E właściwości – jak działa witamina E?

Często mówi się, że jakiś składnik, taki jak właśnie witamina E, posiada właściwości antyoksydacyjne. Na czym polega takie działanie? Otóż składniki charakteryzujące się tą właściwością zapobiegają powstawaniu uszkodzeń błony komórkowej, których przyczyną są wolne rodniki. Witamina E hamuje też utlenianie cholesterolu LDL. Ta właściwość przekłada się na przeciwdziałanie tworzeniu się blaszki miażdżycowej. Co więcej, witamina ta utrudnia tworzenie skrzepów w naczyniach krwionośnych, co również może mieć związek z cholesterolem. Badania wykazały też, że witaminie E można przypisać działanie przeciwnowotworowe oraz normalizację poziomu glukozy we krwi. Brak witaminy E może być szczególnie odczuwany w okresie starań o potomstwo – niedobór zarówno u kobiet jak i mężczyzn może wiązać się z obniżoną płodnością i zdolnością reprodukcji.


ZOBACZ TEŻ: Magnez – właściwości, działanie, wpływ na zdrowie i źródła w pożywieniu


Na co witamina E wskazana jest w szczególności?

Witamina E na skórę

Poza cennymi właściwościami dla zdrowia układu krwionośnego, profilaktyki przeciwnowotworowej czy wpływu na walkę z cukrzycą, witamina E przedstawia też wiele cech, które mogą pozytywnie wpłynąć na organizm przy zewnętrznym stosowaniu witaminy. Nie będzie więc zaskoczeniem, że w składach wielu kremów czy balsamów do ciała znajdzie się właśnie witamina E. Właściwości, jakie reprezentuje ten składnik mogą pomóc nie tylko podczas walki z redukcją podrażnień czy zmian skórnych, ale też przy regularnym stosowaniu zadbają o utrzymanie jej zdrowego stanu.

Witamina E na twarz

W tym przypadku najpopularniejsza jest witamina E w kapsułkach. Mimo, że stanowi ona składnik kremów czy balsamów, warto stosować ją dodatkowo w tej formie, by zapewnić dostarczenie komórkom skóry odpowiednią jej ilość. Witamina E na twarz nie tylko nawilża cerę, ale też wygładza i opóźnia występowanie utraty jędrności skóry oraz powstawanie zmarszczek. Witaminę tę możemy znaleźć w produktach takich, jak balsamy do ust, kremy pod oczy, kremy do twarzy, a także serum. Można też znaleźć doniesienia, że witamina E może pomagać w pozbywaniu się blizn i przebarwień potrądzikowych.

Witamina E na skórę

Witamina E stosowana bezpośrednio na skórę na pewno pomoże zadbać o jej odpowiednie nawilżenie i zachowanie jędrności na dłużej. Co więcej, preparaty z witaminą E w składzie mogą pomóc kobietom w ciąży – dzięki ich stosowaniu skóra będzie odporniejsza na powstające napięcie, co zmniejszy ryzyko wystąpienia rozstępów. Można też preparaty takie stosować na już powstałe rozstępy czy blizny w celu ich spłycenia. Skoro składnik ten ma mieć tak cenne właściwości, to trzeba wiedzieć, jak witamina E działa na skórę – czemu możemy zawdzięczać uzyskanie efektów?

Jak witamina E działa na skórę?

Warto wiedzieć, że witamina E jest składnikiem naturalnie występującym w wierzchniej warstwie skóry. Wraz z wiekiem, pod wpływem czynników takich jak stres, promieniowanie słoneczne czy zanieczyszczenia, jej ilość maleje. Zewnętrzedostarczanie tej witaminy pozwala więc na utrzymanie młodego wyglądu i zdrowej kondycji skóry na dłużej. Co więcej okazuje się, że dostarczanie witaminy E pozwala na pobudzenie produkcji kolagenu, czyli naturalnej substancji odpowiedzialnej za uelastycznianie tkanek, w tym skóry.

Witamina E na włosy

Witamina E jest korzystna nie tylko dla kondycji skóry, ale także włosów. Jednak niska zawartość witaminy E w szamponie może być niewystarczająca. Jeżeli zależy ci na efektach takich, jak zdrowa skóra głowy, lśniące i gładkie włosy czy regulacja produkcji sebum, warto zainteresować się produktami takimi, jak witamina E na włosy w formie ampułek lub olejkami z zawartością tej witaminy. Co ciekawe, witamina E może poprawiać krążenie w skórze głowy, co tym samym pozwoli na pobudzenie mieszków włosowych do pracy i przyspieszenie wzrostu włosów.

Jakie preparaty z witaminą E są najpopularniejsze?

W aptece można znaleźć wiele preparatów z witaminami, w tym z witaminą E. Są to nie tylko kapsułki, ale też produkty płynne. Warto dokładnie sprawdzić, które z nich będą odpowiednie w przypadku danego pacjenta – najlepszą decyzją jest zawsze konsultacja z lekarzem lub farmaceutą. Pomoże on dobrać produkt tak, by wyeliminować możliwość wystąpienia reakcji alergicznej czy innych niepożądanych skutków. Jeśli zamierzasz zakup tego typu preparatu sprawdź, które sąnajpopularniejsze na polskim rynku

  • Vitaminum E Hasco – producent określa ten produkt jako przeznaczony do stosowania przez młodzież i osoby dorosłe, u których zachodzi konieczność leczenia i profilaktyki niedoboru witaminy E. Jednak kapsułka zawiera 100 mg witaminy E. Kapsułki zawierają olej arachidowy oraz żelatynę i glicerol. Zalecana dawka to 1 lub 2 kapsułki na dobę. Przeciwwskazaniem do stosowania jest niedobór witaminy K. Opakowanie zawiera 30 kapsułek. Cena: około 5 zł.
  • Aura Herbals Witamina E Forte – ten produkt to witamina E w płynie. Producent zaleca jej stosowanie w celu uzupełnienia diety w witaminę E oraz ochrony komórek przed stresem oksydacyjnym. Szklana buteleczka posiada kroplomierz, który ułatwia dawkowanie. Producent zaleca stosowanie 5 kropli dziennie, spożywanych bezpośrednio lub dodawanych do wody, soku lub innego płynu. W składzie znajdziemy oliwę z oliwek, witaminę E ze słonecznika oraz ekstrakt z rozmarynu. Opakowanie zawiera 30 ml produktu. Cena: około 15,50 zł.

Kiedy zażywać witaminę E? Jakie są wskazania do rozpoczęcia suplementacji?

Wskazaniem do uzupełniania diety w określone składniki jest zawsze ich niedobór. W większości składników lepiej jednak nie decydować samodzielnie o włączeniu dużych dawek składników do diety samodzielnie. Pamiętaj, że najlepiej ze wszelkimi wątpliwościami w kwestii zdrowia zwrócić się do lekarza, który sprawdzi, w czym leży źródło problemu. Witamina E – na co może mieć wpływ jej brak? Niedobór witaminy E zdarza się niezwykle rzadko, jednak towarzyszą mu tak niebezpiecznesymptomy jak anemia, wypadanie włosów, uszkodzenie układu nerwowego, wysoki cholesterol, podatność na infekcje, problemy z układem kostnym i zębami oraz ogólne poczucie zmęczenia. Co ważne, długotrwałe niedobory witaminy E mogą doprowadzić do zmniejszenia jakości nasienia czy nawet bezpłodności u mężczyzn oraz poronienia lub utraty wagi dziecka w przypadku kobiet w ciąży.

Witamina E jak przyjmować? Jakie są formy suplementacji?

Witaminy i inne składniki cenne dla naszego organizmu najlepiej suplementować w formie naturalnej. Jednak nie zawsze jest to wystarczające – czasem by uzupełnić niedobór potrzebne są naprawdę duże dawki składnika. Odpowiedzią na takie potrzeby są suplementy diety i leki, które można znaleźć w aptece. Warto dopytać lekarza lub farmaceutę, jaki produkt będzie dla nas najlepszy i który pomoże nam skutecznie rozwiązać problem niedoboru. Witamina E – w czym możemy znaleźć ją w aptece?

  • witamina E w kapsułkach – z racji tego, że witamina E należy do witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, produktem, który najczęściej możemy spotkać w aptece, jest witamina E w kapsułkach. Możemy przykładowo znaleźć kapsułki z witaminą e rozpuszczoną w oleju arachidowym, sojowym czy oleju z pestek słonecznika. Warto sprawdzić przed zakupem czy nie jesteś uczulony na żaden ze składników kapsułek. Dla wegan ciekawą opcją są też kapsułki wegańskie, które nie zawierają żelatyny.
  • witamina E w płynie – płynna forma suplementów diety jest coraz częstszą propozycją firm farmaceutycznych. Jest to wygodne rozwiązanie dla osób, którym przełykanie kapsułek czy tabletek kojarzy się z nieprzyjemnymi odczuciami, oraz pacjentów z chorobami przełyku czy jamy ustnej. Wygodna forma kroplomierza pozwala na odmierzenie prawidłowej dawki preparatu i wygodną aplikację doustną. Witamina E w płynie staje się coraz popularniejsza wśród pacjentów.

Witamina E jak stosować – jakie są dzienne normy?

W przypadku większości składników odżywczych i witamin, takich jak witamina E, dawkowanie zostało określone przez Instytut Żywności i Żywienia. Wspomnieliśmy już wcześniej, że niedobór czy przedawkowanie witamin może być niebezpieczne, szczególnie w przypadku tak ważnych składników, jak witamina E. Jak przyjmować preparaty z jej zawartością, by zapewnić organizmowi jej optymalne stężenie? Sprawdź, jakie są zalecane dzienne dawki tej witaminy:

Niemowlęta:

  • 0 do 6. miesiąca życia – 4 mg;
  • 7. do 12. miesiąca życia – 5 mg;

Dzieci:

  • 1. do 3. roku życia – 6mg;
  • 4. do 8. roku życia – 7mg;
  • 9. do 13. roku życia – 11 mg;
  • Nastolatki od 14. do 18. roku życia – 15 mg;
  • Dorośli – 15 mg;
  • Kobiety w ciąży – 15 mg;
  • Kobiety karmiące piersią – 19 mg;
  • Osoby starsze >75. roku życia – 20-50 mg.

Witamina E w czym występuje naturalnie?

Witamina E w czym występuje naturalnie?

W czym jest witamina E? Tę witaminę możemy znaleźć w wielu produktach spożywczych, takich jak warzywa liściaste, oleje roślinne, rośliny strączkowe, pełnoziarniste pieczywo, jaja czy masło. Jej bogatym źródłem są także nasiona i orzechy. Należy jednak pamiętać, że w większości są to produkty o wysokiej zawartości tłuszczów, dlatego powinny na nie uważać osoby otyłe lub pacjenci zmagający się z podwyższonym cholesterolem. Warto zaznaczyć, że w przypadku olejów, cenniejszym źródłem witaminy E są te tłoczone na zimno – mają one o około 75% więcej witaminy niż oleje rafinowane.

Naturalne źródła witaminy E – lista produktów

Wiesz już, na co witamina E może pomóc i jakie są jej największe zalety. Witamina E działanie ma niezwykle wszechstronne, dlatego warto zadbać, by nie zabrakło jej w naszej codziennej diecie. Sprawdź, w jakich produktach spożywczych znajdziesz jej największe ilości:

    • olej słonecznikowy – 700 μg/100 g produktu
    • oliwa z oliwek – 126 μg/100 g produktu
    • orzechy laskowe – 38 μg/100 g produktu
    • nasiona słonecznika – 27,8 μg/100 g produktu
    • pestki dyni – 26 μg/100 g produktu
    • migdały – 24 μg/100 g produktu
    • olej kokosowy – 12 μg/100 g produktu
    • natka pietruszki – 3,16 μg/100 g produktu

ZOBACZ TEŻ: Witamina B12 – niedobór, nadmiar, właściwości i dawkowanie


Witamina E – czy można przedawkować?

Wiemy już, jak niebezpieczne skutki może mieć niedobór tak ważnego składnika, jak witamina E. Czy można przedawkować tę witaminę? Otóż okazuje się, że witamina E ma tendencje do kumulowania się w organizmie, szczególnie w tkance tłuszczowej i nadnerczach. Przedawkowanie witaminy E może nastąpić jednak praktycznie wyłącznie w przypadku długotrwałego stosowania suplementów diety w ilości powyżej 1000 mg witaminy E na dobę. Skutkami tego przedawkowania mogą być problemy z płodnością, osłabienie mięśni, bóle głowy, zmęczenie, zaburzenia jelitowe oraz zaburzenia widzenia.

Dlaczego witamina E jest na receptę?

Mimo tego, że witamina E właściwości ma głównie prozdrowotne, tak jak z każdym składnikiem odżywczym, można z nią przesadzić. Nieodpowiednie stężenie składników odżywczych w organizmie może prowadzić do wystąpienia groźnych dla zdrowia objawów. W związku z tym do zakupu produktów z większym stężeniem tych składników potrzebna jest recepta. W internecie czy innych źródłach można często znaleźć nieprawdziwe informacje o rzekomym pozytywnym działaniu uderzeniowych dawek witamin, które faktycznie mogą stanowić poważne zagrożenie dla zdrowia. Przed zastosowaniem jakiegokolwiek środka leczniczego warto skonsultować się z lekarzem lub farmaceutą, który poinformuje, czy nie ma przeciwwskazań do stosowania danego produktu oraz poinstruuje o odpowiedniej formie dawkowania w przypadku danego pacjenta.

Witamina E – podsumowanie

Wiesz już, jak ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu ma witamina E. Jak stosować tę witaminę, by czerpać jak najwięcej z jej właściwości? Przede wszystkim, by dostrzec jej działanie antyoksydacyjne czy inne cechy, warto zadbać, by witamina ta znalazła się w naszej diecie. Możesz to zrobić poprzez wprowadzenie do diety olejów, orzechów czy warzyw liściastych. Musisz też pamiętać, że witamina E to nie tylko piękne włosy i jędrna skóra – to też wspomaganie płodności i zapewnienie prawidłowego przebiegu ciąży. Nie zapominaj też, że zanim zdecydujesz się na suplementację witaminy E, musisz skonsultować się z lekarzem, który potwierdzi, czy przyczyny twoich problemów leżą faktycznie w niedoborze tej witaminy.

Pasjonatka zdrowego trybu życia oraz zdrowego odżywiania. Naturalne metody są często najlepsze, o czym przekonuję się na każdym kroku. Dzielę się wiedzą oraz opisuję alternatywne sposoby dbania o własne zdrowie.


Spodobało Ci się? Polub i Udostępnij!

Kasia Stankiewicz - PoznajZdrowie
Pasjonatka zdrowego trybu życia oraz zdrowego odżywiania. Naturalne metody są często najlepsze, o czym przekonuję się na każdym kroku. Dzielę się wiedzą oraz opisuję alternatywne sposoby dbania o własne zdrowie.

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *