Witamina B12 – niedobór, nadmiar, właściwości i dawkowanie


Witamina B12 nie cieszy się tak dużym zainteresowaniem pacjentów w zakresie suplementacji jak inne witaminy czy mikroelementy. Jednak wit B12, witamina zwana inaczej kobalaminą, pełni w organizmie różnorodne istotne funkcje. Nie należy więc bagatelizować jej niedoboru ani nadmiaru. Co daje witamina B12 i jak sobie radzić z jej nieodpowiednim stężeniem w organizmie? Gdzie jest witamina B12 w produktach spożywczych?

Co to jest witamina B12 i dlaczego jest ważna?

Wit B12 jest produkowana przez bakterie występujące w przewodzie pokarmowym ssaków. Jej najważniejszym źródłem pokarmowym są więc produkty pochodzenia zwierzęcego, ale witamina ta występuje także w roślinach strączkowych. Jej funkcje to przede wszystkim udział w tworzeniu erytrocytów, czyli czerwonych krwinek, osłonki mielinowej w nerwach, neurotransmiterów, ale też syntezie kwasów nukleinowych, takich jak szpik kostny, czy reakcjach metylacji substancji biorących udział w przemianach tłuszczów, białek i węglowodanów.

Co daje witamina B12 i na co witamina B12 jest najczęściej stosowana?

Witamina B12 – czemu służy? Jej działanie ma wpływ na wiele różnych aspektów funkcjonowania organizmu. Między innymi zapobiega ona niedokrwistości, wpływa na procesy psychiczne, takie jak pamięć, koncentracja czy uczenie się, poprawia nastrój, pozwala na prawidłowe kurczenie się mięśni. Odpowiada też za prawidłowy wzrost i strukturę układu kostno-szkieletowego, dlatego jest bardzo ważna u dzieci w okresie wzrostu. Poza tym pobudza apetyt, ułatwia przemianę żelaza i zmniejsza poziom lipidów we krwi.


ZOBACZ TEŻ: Witamina B1 – jak działa, jakie ma właściwości i jaka jest jej rola?

Co zawiera witamina B12?

Witamina B12 zawiera w sobie cząsteczki kobaltu, z tego powodu jest nazywana kobalaminą. Jest to witamina nierozpuszczalna w wodzie, a proces jej wchłaniania z pożywienia jest dość trudny i bardzo złożony. B12 łączy się w żołądku z tzw. czynnikiem wewnętrznym IF, który jest tam produkowany i pełni funkcję transportową. Dopiero po przetransportowaniu B12 do jelita cienkiego czynnik IF odłącza się, umożliwiając wchłonięcie witaminy.

Witamina B12 niedobór – co jest powodem powstawania niedoboru wit B12?Witamina B12 niedobór – co jest powodem powstawania niedoboru wit B12?

Przyczyny niedoboru mogą być różne w zależności od pacjenta. Dlaczego spada witamina B12? Przyjmowanie tej witaminy w formie suplementacji jest zalecane kobietom, które mają obfite miesiączki. Innym powodem może być niedostatecznie dostarczanie tej witaminy w diecie, na co szczególnie narażone są osoby które nie jedzą mięsa, jajek i przetworów mlecznych. W dzisiejszych czasach najczęściej są to weganie i wegetarianie. Trudności z przyswajaniem witaminy B12 mają też osoby starsze

Kiedy brać witaminę B12? Jakie są wskazania?

Na niedobór witaminy B12 szczególnie narażone są osoby starsze, osoby cierpiące na choroby układu pokarmowego, nadużywające alkoholu, wegetarianie i weganie. Mimo tego zaleca się suplementację tylko tam, gdzie witamina B12 jest w niedoborze, co powinien potwierdzić lekarz. Samodzielna suplementacja może nie przynieść skutków, gdyż przyczyna problemu może leżeć gdzie indziej.

Witamina B12 jak przyjmować? Jakie są formy suplementacji?

Najlepiej zaopatrywać się w suplementy diety, w tym witaminy, takie jak witamina B12, gdzie jesteśmy pewni, że produkt jest bezpieczny i nie zaszkodzi naszemu zdrowiu – w związku z tym najrozsądniejszym wyborem są apteki. Wśród wielu produktów w różnych formach dostępnych na rynku czasem ciężko rozeznać się, jaka witamina B12 najlepsza będzie dla naszego zdrowia. W jakich formach możemy znaleźć B12?

  • wit B12 w tabletkach – najpopularniejsza forma jeśli chodzi o większość suplementów diety, zwykle też najtańsza. Także witamina B12, tabletki z jej zawartością, są najpopularniejszą formą suplementacji. Możemy znaleźć produkty z różnymi dawkami witaminy, o odpowiednią dawkę dla siebie warto zapytać lekarza lub farmaceutę.
  • witamina b12 w proszku – suplementy z B12 występują również w formie proszku do rozrobienia z wodą czy innym płynem. Jest to forma wygodna szczególnie dla dzieci, które mogą mieć trudności z połykaniem tabletek.
  • witamina B12 w sprayu – spray wciąż jest uznawany za dość innowacyjną formę wśród suplementów diety, z czym może wiązać się jego wysoka cena. Jednak jest to forma wygodna dla osób podróżujących i tych, którzy żyją w biegu.
  • witamina B12 w kapsułkach – witaminę tę znajdziemy zarówno w tradycyjnych kapsułkach żelatynowych, jak i kapsułkach wegańskich, co jest ważne, jeżeli przyczyną niedoboru B12 jest właśnie dieta wegańska czy wegetariańska.Witamina B12 dawkowanie – jakie są dzienne dawki?Zalecane do spożycia dzienne dawki witaminy B12 zostały wytyczone przez Instytut Żywności i Żywienia i są zależne od wieku.Witamina B12 dawkowanie:

Witamina B12 dawkowanie – jakie są dzienne dawki?

Zalecane do spożycia dzienne dawki witaminy B12 zostały wytyczone przez Instytut Żywności i Żywienia i są zależne od wieku.

Witamina B12 dawkowanie:

  • dzieci do 3. roku życia – 0,9 μg/d •
  • dzieci od 4. do 6. roku życia – 1,2 μg/d
  • dzieci od 7. do 12. roku życia – 1,8 μg/d
  • dzieci od 13. roku życia – 2,4 μg/d
  • dorośli – 2,4 μg/d
  • kobiety w ciąży – 2,6 μg/d
  • kobiety karmiące – 2,8 μg/d

Witamina B12 nadmiar – przedawkowanie czy inny powód?

Nadmiar witaminy B12 jest stwierdzany niezwykle rzadko, nie jest on też tak niebezpieczny jak w przypadku innych mikroelementów. Jeżeli w organizmie znajduje się go zbyt dużo, nasze ciało samo rozwiązuje problem i wydala nadwyżkę wraz z moczem. Do nadmiaru może doprowadzić w zasadzie tylko stosowanie suplementów diety z jej zawartością niezgodnie z zaleceniami producenta czy lekarza.

Nadmiar witaminy B12 – co powoduje?

U osób, u których stwierdzono nadmiar witaminy B12, obserwuje się czasem reakcje uczuleniowe, jednak u większości ludzi nadmiar tej witaminy nie wywoła żadnych skutków.

Która witamina B12 najlepsza? Najpopularniejsze preparaty

Jeżeli interesuje Cię zakup witaminy B12 z pewnością chcesz wiedzieć, jakie preparaty z jej zawartością cieszą się największą popularnością. Mimo, że odpowiedni suplement czy dawkę witaminy powinien dobrać indywidualnie lekarz lub farmaceuta, zachęcam do kilku najpopularniejszych preparatów. Witamina B12 – która najlepsza?

  • Vitter Pure Witamina B12 + kwas foliowy – suplement diety w formie proszku do rozpuszczenia w płynie. Producent zapewnia, że produkt ma przyczyniać się do utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego i wspierać prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego i odpornościowego. Zalecana dawka to jedna miarka produktu dziennie, rozpuszczona w 150 ml letniej wody, soku czy jogurtu, spożywana w trakcie posiłku. Miarka produktu zawiera 250 mcg kobalaminy (witamina B12). Cena: około 22 zł
  • Medicaline Aliness Witamina B12 – witamina B12 w formie metylokobalaminy, która dobrze się wchłania i na dłużej magazynuje w tkankach. Opakowanie zawiera 100 wegańskich kapsułek. Producent zaleca przyjmowanie jednej kapsułki raz dziennie podczas posiłku. Zaznacza także, że preparat nie zawiera glutenu, soi czy laktozy. Jednak kapsułka zawiera 1000 mcg witaminy B12, co stanowi 40000% zalecanego dziennego spożycia. Cena: około 30 zł
  • Dr. Mercola Vitamin B12 Energy Booster – preparat z witaminą B12 w formie sprayu o malinowym smaku. Producent zaleca spożywanie jednej aplikacji dziennie, w której ma znajdować się 166 mcg witaminy B12. Preparat ten nie powinien być stosowany przez kobiety w ciąży i karmiące. Opakowanie zawiera 25 ml produktu, co powinno wystarczyć na ponad 190 aplikacji. Cena: około 100 zł.

Witamina B12 gdzie występuje? W jakich produktach jest witamina B12?Witamina B12 gdzie występuje? W jakich produktach jest witamina B12?

Wiadomo, że najlepszym sposobem na uzupełnienie niedoborów witamin czy składników odżywczych jest dostarczenie ich organizmowi w naturalnej formie w diecie. Warto więc wiedzieć, w czym jest witamina B12 i gdzie jest witamina B12 w największych ilościach. W jakich produktach jest witamina B12? Co jeść przy niedoborze wit B12? Najwięcej znajdziemy jej w mięsie, podrobach (w nerkach i wątrobie nawet ponad 20 μg/100 g), rybach (najwięcej w szczupaku), mleku, jajach, serach i wędlinach. Dobrym źródłem jest są też drożdże spożywcze. Jeśli chcesz zwiększyć przyswajanie B12 powinieneś razem z nią brać kwas foliowy, wapń, nie łączyć stosowania suplementu z B12 z witaminą C, rzucić palenie i unikać alkoholu.

Witamina B12 z magnezem? Dlaczego takie połączenie?

Połączenie witamina B12 z magnezem jest wartościowe szczególnie dla osób cierpiących na anemię.Preparat o takim składzie będzie skuteczny w walce z niedokrwistością. Producenci suplementów diety o takim składzie wskazują również na korzystny wpływ na układ nerwowy i mięśnie, a także serce. Preparaty mają też pomagać redukować uczucie zmęczenia i znużenia.

Witamina B12 – podsumowanie

Mam nadzieję, że ten artykuł pomógł Ci odpowiedzieć na pytanie co to witamina B12, gdzie ją znajdziemy i kiedy należy rozpocząć jej suplementację. Powinieneś pamiętać też, które osoby są szczególnie narażone na jej niedobór i kiedy brać witaminę B12, aby suplementacja przyniosła faktyczne skutki. Witamina B12 – w czym może Ci pomóc? Najnowsze badania wykazują, że witamina B12 może być wsparciem dla osób, które podejmują leczenie chorób wątroby. Pojawiają się też doniesienia, że jej prawidłowe stężenie może zapobiegać rozwojowi miażdżycy czy choroby alzheimera. Warto więc dbać, by nie zabrakło jej w organizmie.

 

Pasjonatka zdrowego trybu życia oraz zdrowego odżywiania. Naturalne metody są często najlepsze, o czym przekonuję się na każdym kroku. Dzielę się wiedzą oraz opisuję alternatywne sposoby dbania o własne zdrowie.


Spodobało Ci się? Polub i Udostępnij!

Kasia Stankiewicz - PoznajZdrowie
Pasjonatka zdrowego trybu życia oraz zdrowego odżywiania. Naturalne metody są często najlepsze, o czym przekonuję się na każdym kroku. Dzielę się wiedzą oraz opisuję alternatywne sposoby dbania o własne zdrowie.

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *