Melatonina – co to jest i jakie ma właściwości?


Melatonina wpływa na bardzo ważne aspekty ludzkiego życia. Medyczne właściwości jej suplementacji skupiają się głównie wokół problemów ze snem, nocnym wybudzaniem czy zmęczeniem, występującym mimo odpowiedniej ilości snu. Czy melatonina na sen jest odpowiednia dla każdego? Gdzie występuje naturalnie i kiedy należy rozpocząć jej suplementację?

Melatonina co to jest i jakie ma właściwości?

Melatonina – co to jest za związek chemiczny i dlaczego jest tak ważny? Melatonina jest hormonem, który znany jest przede wszystkim ze swojego wpływu na regulację zegara biologicznego i rytmów dobowych – włączając w to regulację snu. Występuje nie tylko u ludzi, ale u wszystkich ssaków, a syntetyzowana jest głównie w szyszynce. Gdzie melatonina jeszcze jest produkowana i jak wygląda jej działanie?

Melatonina co ją wytwarza i kiedy się wydziela?

Melatonina to substancja naturalnie występująca w ludzkim organizmie. Kiedy szyszynka otrzymuje sygnał o nadejściu nocy, pochodzący z gałek ocznych, rozpoczyna produkcję melatoniny, której odpowiednio wysoki poziom sprawia, że zaczynamy odczuwać senność. Badania wykazują, że najwyższy poziom tego hormonu odnotowywany jest między północą a trzecią godziną nad ranem. Warto wspomnieć, że mniejsze ilości melatoniny są też wytwarzane w siatkówce oka, szpiku kostnym oraz jelitach.

Melatonina jak działa i dlaczego się ją stosuje?

Co melatonina zmienia w rytmie dobowym? Dzięki jej działaniu jesteśmy w stanie zapewnić organizmowi odpowiednią ilość snu i odpoczynku, jakiego nasze ciało potrzebuje do prawidłowego funkcjonowania. Jeśli masz problemy ze snem możesz się zastanawiać czy i dlaczego melatonina nie działa – okazuje się, że wraz z upływem lat wytwarzane melatoniny jest coraz mniejsze. U osób po 50. roku życia jest ono na tyle ograniczone, że może sprawiać problemy z przesypianiem odpowiedniej ilości godzin. Problemy z wydzielaniem melatoniny mogą się pojawić też wcześniej, w wyniku jakiejś innej przyczyny, która powinna zostać zdiagnozowana przez lekarza.

ZOBACZ TEŻ: Cholina – co to jest, jak działa i jak wpływa na nasze zdrowie?

Melatonina kiedy zażywać?

Melatonina kiedy zażywać?Zaburzenia snu występują u wielu osób, które odczuwają brak senności. W obecnych czasach często dochodzi do takiego zaburzenia przez konieczność pracy czy nauki w późnych godzinach nocnych – może to trwale rozregulować rytm dobowy. Osoby z takimi zaburzeniami często zaczynają odczuwać senność zwykle dopiero około 2 w nocy, a czasem dopiero rano. W takich sytuacjach pomocna może okazać się terapia melatoniną. Melatonina – kiedy brać? Lekarz zaleca ją zwykle, kiedy w wyniku niedoboru snu dochodzi do obniżenia koncentracji, problemów z zapamiętywaniem, drażliwością i ciągłym zmęczeniem.

Jakie są objawy niedoboru melatoniny?

Wśród objawów niedoboru melatoniny głównie wyróżnia się te, które są skutkiem niezapewnienia wystarczającej ilości snu organizmowi i w konsekwencji jego przeciążenie. Są to przede wszystkim: pogorszenie kondycji fizycznej, uczucie wyczerpania fizycznego, stany nerwicowe czy nasilenie objawów współistniejących chorób. Jeżeli niepokoją nas podobne symptomy, należy poprosić lekarza o oznaczenie stężenia melatoniny i inne badania, które pozwolą znaleźć przyczynę problemów.

Co jest powodem niedoboru melatoniny?

Warto pamiętać jak ważnym hormonem jest melatonina – kiedy się wydziela, możemy w zdrowy sposób przesypiać całe noce. Jednak kiedy jej ilość jest nieodpowiednia, może dojść do zaburzeń snu i problemów z utrzymaniem prawidłowego rytmu dobowego. Przyczyną nieprawidłowego wytwarzania melatoniny może być wiek, ale także podróże związane ze zmianą strefy czasowej, okres menopauzy, silne emocje i stres, choroby układu nerwowego, depresja czy przyjmowanie niektórych leków. Kiedy melatonina naturalna zawodzi, warto udać się do lekarza w celu doprania odpowiednich leków, mogących rozwiązać problem.

Melatonina kiedy zaczyna działać?

Melatonina nie powoduje uzależnienia i można stosować ją przez dług czas, co odróżnia ją od wielu leków nasennych. Trzeba jednak pamiętać, że informacje takie jak dawka hormonu, jakim jest melatonina, jak długo stosować przepisane leki i kiedy zrobić badania kontrolne powinny być ustalane przez lekarza – indywidualnie do każdego pacjenta. Kiedy zaczyna działać? Najlepiej jest przyjmować ją na około godzinę przed planowanym zaśnięciem. Najlepsze skutki przyniesie nam, kiedy zażywać ją będziemy zgodnie z zaleceniami lekarza, mimo, że możemy dostać ją także bez recepty.

Melatonina jak stosować? Jakie są formy suplementacji?

Mimo, że jest dostępna bez recepty w większości aptek, nie zachęcam do jej zakupu bez konsultacji z lekarzem. Być może chwilowo rozwiąże ona nasze problemy ze snem, jednak może tez okazać się nieskuteczna – nie tylko dlatego, że jej dawka powinna być dobrana indywidualnie do danego pacjenta, ale też problem zaburzeń snu może mieć inną przyczynę, która niezbadana, może wciąż się rozwijać. Zanim udasz się do lekarza po poradę, poznaj formy, w jakich występuje melatonina i poproś lekarza o pomoc w doborze odpowiedniej dla ciebie.

  • melatonina w sprayu – jest to bardzo wygodna forma, w jakiej występuje melatonina – spray aplikujemy do otwartych ust tak, by pokrył błonę śluzową i język. Pacjenci zachwalają przede wszystkim wygodę stosowania sprayu i efekty, w postaci szybszego zaśnięcia i braków przebudzeni w nocy.
  • melatonina w tabletkach – melatonina w tabletkach to najpopularniejsza forma dla każdego suplementu diety – zwykle stanowi także najtańszą opcję. Co do wyboru tabletek z odpowiednim składem najlepiej poradzić się lekarza – wiele z suplementów z melatoniną zawiera dodatkowe składniki, które mogą nie być odpowiednie dla każdego.
  • melatonina do ssania – melatonina do ssania to nowsza forma tabletek, które zwykle mają przyjemny smak, co może ułatwić przyjmowanie suplementu. Często znajdziemy ją w różnych połączeniach, jak np. melatonina z magnezem czy melatonina z ziołami.

Która melatonina najlepsza?

Nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Trzeba pamiętać czym jest melatonina i do czego służy – ma ona przede wszystkim unormować rozregulowany rytm dobowy, co oznacza, że w różnych przypadkach skuteczna może się okazać inna dawka i inna forma suplementu z melatoniną. Melatonina – czy działa? Czy może lepiej wybrać inny środek? Jeżeli dawka melatoniny zostanie odpowiednio dobrana przez lekarza, może ona skutecznie rozwiązać problemy ze snem – jednak samodzielnie wybrana suplementacja może okazać się nieskuteczna.

Melatonina preparaty – najpopularniejsze wśród pacjentów

Melatonina – gdzie kupić? Wszystko zależy od tego, jaką formę suplementacji melatoniny zaleci Ci lekarz. Najlepiej jednak udać się do apteki – to pewne źródło, gdzie nie znajdziesz niesprawdzonych preparatów. Sprawdź, jakie najpopularniejsze preparaty z melatoniną są dostępne na polskim rynku:

  • Melatonina 1mg, Unipro – kapsułki z melatoniną, które mają pomóc w skróceniu czasu potrzebnego na zaśnięcie i łagodzić subiektywne odczucie zespołu nagłej zmiany strefy czasowej. W opakowaniu znajdziemy 90 kapsułek, w których składzie znajduje się 1 mg melatoniny i substancje dodatkowe. Cena: około 15,19 zł

  • Melatonina LEK-AM 5mg – producent we wskazaniach do zażywania tych tabletek wymienia zaburzenia snu związane z zaburzeniami rytmu snu i czuwania, także u pacjentów niewidomych. Producent zaleca też przyjmowanie 2-3mg w przypadku zmiany stref czasowych oraz 0,5-5mg przy zaburzeniach rytmu snu. Preparat należy przyjmować około godziny 21:0-22:00. W opakowaniu znajdziemy 30 tabletek. Cena: około 25,59 zł

  • Tonaxinum Melatonina Spray, Novascon – ten produkt to melatonina w sprayu. Jest to wygodna forma, którą nalży stosować doustnie w ilości 1-2 aplikacji na krótko przed snem. W składzie znajdziemy substancję słodzącą i olejek cytrynowy, dzięki któremu preparat ma przyjemny smak. Jedna aplikacja preparatu odpowiada 0,5mg melatoniny. Opakowanie jest wydajne, zawiera 12 ml produktu. Cena: około 27,49 zł

Melatonina jak długo stosować?

Nie ma lepszego sposobu na leczenie zaburzeń snu przy pomocy hormonu, jakim jest melatonina, jak stosować suplementację zgodnie z zaleceniami lekarza. Może to oznaczać, że u każdego pacjenta konieczne będzie zastosowanie innej długości terapii. Nie ma się jednak czy martwić, jak już wspomniałam wcześniej – melatonina nie uzależnia. Jest to jej duża zaleta w stosunku do innych środków na bezsenność, których zbyt długie stosowanie może skutkować trwałym brakiem możliwości zaśnięcia bez zażycia preparatu i uzależnieniem.

Melatonina naturalna – gdzie melatonina występuje naturalnie?

Melatonina – gdzie występuje? Jeśli szukasz sposobu na dostarczenie melatoniny w diecie, nie mam dla Ciebie dobrych wiadomości – jest to hormon, który jest produkowany w organizmie i naturalnie nie występuje w żadnych produktach spożywczych. Jej substratem jest tryptofan, który przekształca się w serotoninę. I właśnie tryptofan, obecny między innymi w roślinach strączkowych, szpinaku, nabiale, nasionach słonecznika czy bananach, może pomóc w stymulacji produkcji melatoniny.

Melatonina z ziołami

Melatonina z ziołami występuje jako suplement diety mający skracać czas potrzebny na zaśnięcie. Jako, że są to produkty pochodzenia naturalnego, suplementacja przy ich pomocy nie jest niebezpieczna, chyba, że wystąpi u pacjenta reakcja alergiczna. Do popularnych ziół, które są łączone z melatoniną, należą szyszki chmielu, kwiaty lawendy czy melisa – wszystkie te składniki mają działać na organizm kojąco.

  • Melatonina z melisą –  to najpopularniejsze połączenie jeśli chodzi o suplementy diety. Składniki te wzajemnie się wspomagają i wzmacniają swoje działanie wpływając symultanicznie na różne części organizmu, ułatwiając zasypianie i odpoczynek przez całą noc.
  • Melatonina z magnezem –  jest polecana szczególnie dla osób, u których problemy z zaśnięciem mogą być wynikiem nerwowości i nadmiernego stresu. Kiedy melatonina pomaga skrócić czas zasypiania, magnez wspiera prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego i pomaga w utrzymaniu prawidłowych funkcji psychologicznych.

Melatonina czy można brać w ciąży?

Ciąża i laktacja są zdecydowanym przeciwwskazaniem do suplementacji melatoniny. Jeśli w pacjentka odczuwa niedogodności związane z niedoborem snu, powinna przede wszystkim zgłosić to lekarzowi prowadzącemu ciążę, on z pewnością znajdzie inne rozwiązanie niż melatonina. Czy można brać w ciąży inne leki nasenne? Przyjmowanie nie tylko tego rodzaju preparatów, ale każdego leku czy suplementu diety powinno być w tym czasie nadzorowane przez lekarza.

ZOBACZ TEŻ: 3 Niebezpieczne powody dla których powinieneś przestać używać smartfona w nocy

Komu melatonina nie jest wskazana do stosowania?

Kolejnym przeciwwskazaniem do stosowania melatoniny jest spożycie alkoholu – podczas suplementacji powinno się z niego całkowicie zrezygnować. Pamiętaj – melatonina z alkoholem kategorycznie się wykluczają. Konsultacji przed rozpoczęciem suplementacji bezwzględnie wymagają pacjenci z zaburzeniami czynności wątroby i nerek, cierpiący na padaczkę, depresję, zaburzenia układu immunologicznego, problemy hormonalne, a także pacjenci przyjmujący leki przeciwzakrzepowe. Melatonina – jak działa na kierowców? Farmaceuci zwracają uwagę, że melatonina może osłabiać koncentrację i szybkość reakcji, a więc też wpływać na zdolność prowadzenia pojazdów. Dlatego nie powinno się wsiadać za kierownicę po jej zażyciu.

Melatonina dla dzieci i seniorów

Melatonina dla dzieci nie jest wskazana ze względu na dopiero kształtujący się cykl dobowy. Inaczej ma się sytuacja w przypadku seniorów. Wiadomo, że wraz z wiekiem produkcja melatoniny się zmniejsza. Melatonina – czy warto podawać ją osobom starszym? Wydaje się to być dobrym rozwiązaniem, jednak w kontekście faktu, że seniorzy przyjmują zwykle równolegle inne leki, należy dobrać odpowiedni preparat wraz z lekarzem, by uniknąć pogorszenia stanu zdrowia.

Melatonina czy warto ją stosować i czy powinno się to robić?

Melatonina – co to za lek? Czy jest to uniwersalne rozwiązanie na problemy ze snem? Musisz pamiętać, że melatonina, preparaty z jej zawartością i leki nie są herbatką ziołową, która może pomóc w stanach napięcia. Jest to hormon, dlatego trzeba uważać z jego suplementacją, by nie wyrządzić w organizmie szkód. Nie powinno się samodzielnie podejmować suplementacji – niewłaściwymi dawkami można wyrządzić wiele szkód w organizmie, takich jak senność w ciągu dnia, bóle i zawroty głowy, objawy depresyjne, skurcze brzucha czy drażliwość.

Podsumowanie

Hormon, który w pewien sposób odpowiada za prawidłową długość i jakość Twojego snu – to właśnie jest melatonina. Co ją wytwarza? Melatoniny nie znajdziesz w pożywieniu, produkuje ją szyszynka – niewielki narząd zlokalizowany w mózgu. Melatonina odpowiada za prawidłowy przebieg rytmu dobowego, którego zaburzenia mogą skutkować bezsennością czy chronicznym zmęczeniem. Dlatego jeśli odczuwasz symptomy jej nieprawidłowego wydzielania zgłoś się do lekarza – być może będziesz potrzebował suplementacji. Pamiętaj, że tylko lekarz w odpowiedni sposób dobierze dawkę i długość stosowania suplementu diety z melatoniną – samodzielne próby suplementacji mogą okazać się nieskuteczne, a nawet niebezpieczne.

Pasjonatka zdrowego trybu życia oraz zdrowego odżywiania. Naturalne metody są często najlepsze, o czym przekonuję się na każdym kroku. Dzielę się wiedzą oraz opisuję alternatywne sposoby dbania o własne zdrowie.


Spodobało Ci się? Polub i Udostępnij!

Kasia Stankiewicz - PoznajZdrowie
Pasjonatka zdrowego trybu życia oraz zdrowego odżywiania. Naturalne metody są często najlepsze, o czym przekonuję się na każdym kroku. Dzielę się wiedzą oraz opisuję alternatywne sposoby dbania o własne zdrowie.

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *