Dieta jajeczna – czym jest, co jeść i jakie są jej zasady?


W Polsce pojawia się coraz więcej informacji o rewolucyjnych dietach, pozwalających za szybkie zgubienie zbędnych kilogramów. Jedną z nich ma być dieta jajeczna. Jak sama nazwa wskazuje, jadłospis tej metody odżywiania opiera się głównie na jajkach. Dzięki temu jest to niskokaloryczny sposób odchudzania, który ma dawać szybkie efekty, jeśli chodzi o spalanie tkanki tłuszczowej. Jest to dość restrykcyjna dieta wykluczeniową, w związku z tym nie powinna być stosowana przez długi okres czasu. Zastanówmy się jednak, czy dieta jajeczna faktycznie działa i czy warto ją stosować? Jak wygląda dieta jajeczna?

Co to jest dieta jajeczna?

Dieta jajeczna to dieta odchudzająca, która została opracowana przez amerykańskich dietetyków z Kliniki Mayo. Co daje dieta jajeczna? Specjaliści zajmujący się leczeniem otyłości odkryli, że posiłki ograniczone do dań z jajek pozwalają na schudnięcie nawet 5 kg w ciągu kilku dni. Eksperci z Kliniki Mayo zalecają stosowanie tej diety przez dwa tygodnie, jednak ze względu na restrykcyjność diety, okres ten może wydawać się zbyt długi. Niestety, tego rodzaju diety wykluczeniowe niosą za sobą duże prawdopodobieństwo wystąpienia efekty jo-jo. Jakich zasad należy więc przestrzegać, by uzyskać jak najlepsze efekty dzięki diecie jajecznej?

Jakie są zasady diety jajecznej?

Sama forma diety jest dość prosta, nie wymaga przygotowywania drogich i skomplikowanych posiłków. Przez okres trwania diety należy jeść po 6 ugotowanych na twardo jaj dziennie. Pamiętaj, by samo gotowanie jaj nie trwało dłużej niż 10 minut – po tym czasie białka tracą wiele cennych składników odżywczych i stają się ciężej strawne. Do jajek należy dodawać jakiś tłuszcz, na przykład oliwę, majonez, olej czy masło. Istotna jest też odpowiednia ilość płynów. Dziennie powinny być to 3 litry wody, naparów ziołowych lub słabej kawy czy herbaty.


ZOBACZ TEŻ: Dieta dr Dąbrowskiej – podstawowe informacje, porady i jadłospis


Jak wygląda dieta jajeczna?

Dieta jajeczna menu ma raczej ubogie. Dlatego też warto przed rozpoczęciem tej metody odchudzania dokładnie zaplanować jadłospis i dopasować go do swoich potrzeb. Jeśli nie jesteś fanem jajek, ta dieta raczej nie będzie dla ciebie odpowiednia. Nie chodzi o to, że nie uzyskasz pożądanych efektów, ale najprawdopodobniej nie będziesz się czuł przez czas trwania diety komfortowo, co może skłaniać do podjadania i tym samym zaburzania zasad diety jajecznej. W jaki sposób można urozmaicić dietę jajeczną, aby była przyjemniejsza?

Dieta jajeczna – co można jeść?Dieta jajeczna – co można jeść?

Dieta jajeczna znacznie ogranicza nie tylko tuczące potrawy, jak słodycze, fast foody czy napoje gazowane, ale też zdrowe zbilansowane posiłki. Powrót do normalnej diety po kilku dniach jedzenia samych jajek prawie na pewno wywoła efekt jo-jo, a przecież nie o to chodzi. Dlatego dietę jajeczną warto urozmaicić – nie tylko ze względu na wygodę czy walory smakowe, ale też dla uzyskania bardziej długotrwałych efektów odchudzania, jakie przynosi dieta jajeczna. Co można jeść poza jajkami na twardo?

Dieta jajeczna – czy tylko jajka są dopuszczalne?

Urozmaicenie diety jajecznej to nie tylko dodawanie do jajek różnorodnych rodzajów tłuszczu, choć jest to jedna z ciekawych metod. Świetnym urozmaiceniem diety jajecznej są świeże warzywa i owoce, które nie tylko znacznie zmieniają walory smakowe diety, ale też dostarczają organizmowi niezbędnych witamin i składników odżywczych. Mogą być to cytrusy, jak grejpfrut, pomarańcza czy mandarynki, ale także banan, jabłko czy brzoskwinie. Z warzyw najczęściej wymienia się sałatę, ogórka, rukola, pomidora czy nawet oliwki. Jeśli masz już dość jajek, ostatniego dnia diety możesz zastąpić je gotowaną piersią z kurczaka – będzie to świetny posiłek na okres przejściowy. Mimo że jest to dieta jajeczna, jadłospis, jak widać, może być całkiem urozmaicony.

Dieta jajeczna menu – przykładowy jadłospis diety jajecznej na jeden dzień

I śniadanie: 2 jajka na twardo, grejpfrut, herbata ziołowa

II śniadanie: średniej wielkości banan i sok z pomarańczy

Obiad: 2 jajka na twardo z oliwą z oliwek i sałatka grecka z sałaty lodowej, zielonego ogórka, pomidora i oliwek

Kolacja: 2 jajka na twardo z majonezem, jabłko

Dieta jajeczna – czy jest bezpieczna?

Jajka zawierają wiele cennych dla organizmu substancji odżywczych. Są to przede wszystkim regulujące poziom hormonów aminokwasy, ale także białko, tłuszcze nienasycone, węglowodany, witaminy A, D, E, K, B2 i B12. W jajkach znajdziemy też wapń, żelazo, potas, fosfor, magnez oraz lecytynę. Czy to wystarczy? Niestety poza tymi składnikami odżywczymi organizm potrzebuje wiele innych mikroelementów. Nie może być ona stosowana przez dłuższy okres czasu, ponieważ istnieje ryzyko wystąpienia niedoborów w organizmie. Należy też uważać, ponieważ żółtka jaj zawierają dużo cholesterolu, którego nadmiar w ludzkim organizmie może doprowadzić do miażdżycy.

Dieta jajeczna – opinie stosujących

Wiesz już, jak restrykcyjna jest dieta jajeczna. Czy jest bezpieczna dla zdrowia? Stosujący ją pacjenci zauważają nie tylko efekty, ale też wady tej metody odchudzania. Zauważają oni, że warto zwrócić uwagę na wszelkie niepokojące objawy, takie jak bóle głowy, omdlenia czy problemy trawienne. W przypadku ich wystąpienia najlepiej natychmiast przerwać dietę. Wydaje się jednak, że wśród osób, które stosowały dietę jajeczną, najczęściej przewija się kwestia monotematyczności diety. Warto więc podejść do tematu rozsądnie i przed rozpoczęciem odchudzania dokładnie zaplanować różnorodny i zbilansowany jadłospis.

Co ile dieta jajeczna może być stosowana i jak długo?

Zdaniem autorów diety, czyli specjalistów z Kliniki Mayo, dieta jajeczna powinna trwać dwa tygodnie. Polscy dietetycy alarmują jednak, że tak długi okres restrykcyjnego odżywiania może być zbyt niebezpieczny dla organizmu. Zalecają oni skrócenie diety do okresu 5-7 dni, a czasem nawet zaledwie 3-5 dni. Oczywiście jeśli zauważysz niepożądane efekty czy reakcje organizmu na taki rodzaj odżywiania, nie zmuszaj się do dokończenia diety. Lepiej zakończyć ją wcześniej i powrócić do zdrowych, zbilansowanych posiłków.

Dieta jajeczna czy działa? Czy jest skuteczna?

Dieta jajeczna opinie ma dość pozytywne. Wiele pozytywnych komentarzy na jej temat można znaleźć na przykład na forach dla kobiet, próbujących wrócić do wagi sprzed ciąży. O tym, w kontekście restrykcyjności, jaką charakteryzuje się dieta jajeczna, czy jest skuteczna, często decyduje fakt, w jaki sposób odżywiamy się już po zakończeniu diety. Jeśli zaraz po ostatnim dniu diety wprowadzamy tłuste, wysokokaloryczne posiłki, szybko zauważymy powrót do wagi sprzed odchudzania, a być może nawet zwiększenie masy ciała. Dlatego o tym, jak skuteczna jest dieta jajeczna, czy działa na nasz organizm pozytywnie i czy faktycznie pozwala schudnąć, decyduje wiele czynników. Najlepiej, jeśli tak restrykcyjna dieta jest przełomem, który ma zapoczątkować prowadzenie zdrowej diety połączonej z regularną aktywnością fizyczną.

Jakich efektów można spodziewać się po zastosowaniu diety jajecznej?

Jeśli chcesz schudnąć w dość krótkim okresie czasu bez głodówki, odpowiedzią może być dieta jajeczna. Efekty z założenia moją sięgać utraty 5 kg w przeciągu dwóch tygodni, co wydaje się nie tylko ekspresowym tempem, ale być może także sporym zagrożeniem dla zdrowia. Choć twórcy diety zapewniają, że jest to bezpieczna metoda odchudzania, warto mierzyć siły na zamiary i dopasować jadłospis do indywidualnych potrzeb organizmu. Osoby, które wypróbowały dietę jajeczną, faktycznie potwierdzają jej skuteczność, jednak zwykle nie tryskają entuzjazmem jeśli chodzi o jej powtórzenie. Nic dziwnego, jest to dieta dość monotonna, a ryzyko wystąpienie efektu jo-jo jest w jej przypadku dość wysokie. Jeśli jednak zamierzasz schudnąć tylko kilka kilogramów, a zwykle prowadzisz bardzo zdrowy tryb życia, ten sposób odżywiania powinien spełnić Twoje oczekiwania.

Jak szybko można spodziewać się pierwszych efektów diety jajecznej?

Zgodnie z zaleceniami polskich dietetyków czas trwania tej diety nie powinien być dłuższy niż tydzień. Zaletą tej metody jest więc niezaprzeczalnie fakt, że pierwsze efekty utraty wagi można zaobserwować już w pierwszych dniach jej stosowania. Należy jednak uważać, by nie zachłysnąć się pozytywnymi wynikami i skończyć dietę w odpowiednim momencie. Jej przeciąganie może być niebezpieczne dla organizmu i znacznie zwiększyć ryzyko wystąpienia efektu jo-jo po powrocie do regularnego stylu odżywiania.

Dieta jajeczna – komu jest wskazana?

Dieta jajeczna, jak inne diety restrykcyjne, jest dedykowana przede wszystkim osobom, które nie mają problemów ze zdrowiem. Najczęściej proponuje się ją osobom otyłym, które posiadają duży zapas składników odżywczych w tkance tłuszczowej, co minimalizuje ryzyko niepożądanych skutków, takich jak złe samopoczucie czy omdlenia. Jeśli jednak masz wątpliwości co do tego, czy możesz zastosować ten rodzaj diety, najlepiej spytać o opinię i porady swojego lekarza. O tym, co ile dieta jajeczna może być stosowana, również powinien zadecydować lekarz, gdyż każdy organizm może na nią reagować inaczej.

Kto nie powinien stosować diety jajecznej?

Nie budzi wątpliwości, ze dieta jajeczna stanowi spore wyzwanie dla organizmu. Warto więc wiedzieć, jakie schorzenia wykluczają jej stosowanie, by nie wyrządzić niebezpiecznych szkód w organizmie. Do grupy osób, które nie powinny stosować diety jajecznej, należą przede wszystkim pacjenci borykający się z wysokim poziomem cholesterolu, chorobami nerek czy wątroby oraz osoby mające kłopoty z trawieniem. Diety pod żadnym pozorem nie powinny też stosować kobiety w ciąży i karmiące, a także osoby w młodym wieku. Przeciwwskazaniem są też choroby przewlekłe, chyba że lekarz zadecyduje inaczej.


ZOBACZ TEŻ: Koktajle odchudzające – koktajle, które odchudzają. Porady i przepisy


Dieta jajeczna – co trzeba wiedzieć przed rozpoczęciem?

Przede wszystkim na samym początku warto zasięgnąć opinii lekarza lub dietetyka w kwestii bezpieczeństwa stosowania tej diety w przypadku konkretnej osoby. Warto też mieć na uwadze, jakie negatywne skutki może wywołać ten rodzaj odchudzania i kiedy należy taką dietę bezwzględnie przerwać. Trzeba tez pamiętać, że restrykcyjne diety nie są dobra metodą na długotrwałe pozbycie się zbędnych kilogramów – nic nie zastąpi zdrowej, zbilansowanej diety połączonej z dużą ilością ruchu. Jeśli jesteś świadomy wszystkich za i przeciw tej metody odchudzania, możesz ją wypróbować i samodzielnie przekonać się, jakie przynosi efekty.

Podsumowanie

Dieta jajeczna jest skuteczną, choć dość ryzykowną odchudzającą dietą restrykcyjną. Przed jej wprowadzeniem warto przede wszystkim poszerzyć swoją wiedzę na jej temat i dokładnie zaplanować jadłospis, by nie tylko był zgodny z zasadami diety, ale tez zapewniał organizmowi dostarczenie niezbędnych składników odżywczych. Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości dotyczące diety jajecznej, najlepszym sposobem na ich rozwianie będzie konsultacja lekarska. Informacje znalezione na forach internetowych nie zawsze mogą być prawdziwe lub mieć zastosowanie w Twoim konkretnym przypadku.

Pasjonatka zdrowego trybu życia oraz zdrowego odżywiania. Naturalne metody są często najlepsze, o czym przekonuję się na każdym kroku. Dzielę się wiedzą oraz opisuję alternatywne sposoby dbania o własne zdrowie.


Spodobało Ci się? Polub i Udostępnij!

Kasia Stankiewicz - PoznajZdrowie
Pasjonatka zdrowego trybu życia oraz zdrowego odżywiania. Naturalne metody są często najlepsze, o czym przekonuję się na każdym kroku. Dzielę się wiedzą oraz opisuję alternatywne sposoby dbania o własne zdrowie.

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *