Dieta dr Dąbrowskiej – podstawowe informacje, porady i jadłospis


559
559 points

W dobie coraz większej popularyzacji zdrowego stylu życia i troski o wygląd, ciężko znaleźć osobę, która nie stosuje, bądź nie stosowała jakiejkolwiek diety. Fenomen diet sprowadza się do założenia, że mają one same w sobie poprawiać zdrowie i samopoczucie – bez konieczności wykonywania dodatkowych ćwiczeń czy skomplikowanych i drogich zabiegów. Nietrudno też zauważyć, że w ostatnim czasie, przez wzgląd na troskę o prawa zwierząt, prym wiedzie dieta warzywna. Z kolei w tej grupie, szczególnie wśród polskiego społeczeństwa, najbardziej znana jest dieta dr Dąbrowskiej.

Na czym polega post dr Dąbrowskiej i dla kogo jest przeznaczony?

Dr Ewa Dąbrowska stworzyła innowacyjny sposób detoksykacji organizmu, którego efektem jest dieta owocowo-warzywna. Post Dąbrowskiej powstał w odpowiedzi na zakłócenie wewnętrznej równowagi organizmu, skierowana jest więc przede wszystkim do osób mających problemy zdrowotne – utrata wagi stanowi jedynie skutek uboczny. Sama autorka zwraca uwagę na ogromne korzyści, jakie mogą wynieść z przestrzegania diety pacjenci, skarżący się na dolegliwości takie jak:

  • osłabiona odporność i związane z tym infekcje wirusowe, bakteryjne, grzybicze;
  • astma, alergie i nietolerancje pokarmowe;
  • migreny, bóle mięśniowe;
  • zapalenie wątroby;
  • trądzik;
  • choroby autoimmunologiczne, m. in. często występująca choroba Hashimoto;
  • problemy natury hormonalnej (np. zaburzenia miesiączkowania, menopauza, niedoczynność tarczycy)
  • schorzenia neurologiczne (w tym zaburzenia pamięci, nerwica, stres, stany nadmiernego pobudzenia);
  • choroby cywilizacyjne;
  • zaburzenia wagi – nadwaga, otyłość czy niedowaga.

Tak jak w przypadku każdych ograniczeń żywieniowych, tak w przypadku diety dr Dąbrowskiej należy przestrzegać pewnych przeciwwskazań. Nie powinny się na nią decydować przede wszystkim kobiety w ciąży i karmiące oraz dzieci i młodzież. Wykluczenie obejmuje także osoby chorujące na cukrzycę typu I, gruźlicę, nowotwory, nadczynność tarczycy, niewydolności bądź awitaminozę. Mogą wystąpić również inne przeciwwskazania do zastosowania postu, więc przed jego rozpoczęciem najrozsądniej skonsultować się z lekarzem.

Co leczy dieta dr Dąbrowskiej – czyli o idei nieco więcej

Co leczy dieta dr Dąbrowskiej? Jak już wspomnieliśmy dieta Dąbrowskiej ma ogromną wartość przy leczeniu chorób, w tym przewlekłych. Została sprawdzona przez dietetyczkę m. in. na pacjentach z chorobami serca, ale także przy innych stanach chorobowych, takich jak choroby cywilizacyjne, do których zalicza się chociażby cukrzycę typu II, nadciśnienie, chorobę niedokrwienną serca, zakrzepicę, zaburzenia lipidowe. Jej głównym celem jest zmiana stylu życia pacjenta na taki, który może pomóc w stosowanej terapii. Sama autorka podkreśla, że jej dieta może być rozwiązaniem dla pacjentów cierpiących na niedowagę – ma ona pomóc w przywróceniu masy ciała do normy, kiedy powróci się do żywienia pełnowartościowego.

dieta dr dąbrowskiej

Jak zacząć dietę dr Dąbrowskiej? Kilka wskazówek na początek

Pierwszym etapem diety Ewy Dąbrowskiej jest tzw. głodówka. Nie powinno być to jednak straszne pacjentom, którzy przed próbą podjęcia postu muszą mierzyć się z różnymi dietami przedoperacyjnymi czy ograniczeniami związanymi z konkretnymi grupami produktów. Post Dąbrowskiej, czyli głodówka lecznicza, ma przede wszystkim oczyścić organizm i przywrócić jego prawidłowe rozwiązanie. Po tym etapie należy przejść do zdrowej, zbilansowanej diety, której głównymi składnikami są warzywa, owoce oraz ziarna – stąd nazwa „dieta warzywno-owocowa”.

Jak stosować dietę dr Dąbrowskiej? Jakie są podstawowe zasady?

Na pewno zastanawiasz się teraz, jak zacząć dietę dr Dąbrowskiej, aby nie doprowadzić do niekorzystnych zmian w organizmie? Przede wszystkim wymaga to odpowiedniego przygotowania przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań. Największą uwagę na tym etapie należy zwrócić na eliminację kawy i mięsa, a także produktów, wywołujących u nas nietolerancje pokarmowe. Aby dieta przyniosła zamierzone skutki, nie można zapomnieć o systematyczności. Zalecane jest, aby stosować przepisy dr Dąbrowskiej przez tydzień każdego miesiąca – takie postępowanie prowadzi do uzyskania optymalnych wyników diety. Oczywiście można też okresy te skracać, np. do 4-5 dni, nie można jednak zapominać, że obowiązkowym elementem jest powrót do zdrowego, pełnowartościowego odżywiania po każdym poście.

Cały proces opisany przez dr Dąbrowską można więc sprowadzić do 4 kroków:

  1. Przygotowanie do postu
  2. Post warzywno-owocowy
  3. Powrót do żywienia pełnowartościowego
  4. Zakończenie postu

Uważne przeprowadzenie każdego z tych etapów powinno zapewnić nam uzyskanie zamierzonych efektów, choć nie należy oczekiwać uzyskania pełnej satysfakcji po jednej kuracji – najważniejsza jest systematyczność i sumienne powtarzanie całej procedury.

Dieta dr Dąbrowskiej: warzywa i owoce dozwolone – czyli co jeść na diecie Dąbrowskiej?

Dieta dr Dąbrowskiej: warzywa i owoce dozwolone

Jak już się zapewne domyślasz podstawą żywienia podczas korzystania z tej diety są warzywa i owoce. Wymieniane są tutaj przede wszystkim warzywa nisko skrobiowe:

  • korzeniowe (warzywa, w których wartości odżywcze znajdują się przede wszystkim w korzeniu, np. burak, marchew, seler, rzodkiew)
  • kapustne (takie, jak właśnie kapusta, ale też jarmuż, brokuł i kalafior, a nawet kiełki)
  • cebulowe (przede wszystkim cebula, czosnek, por)
  • dyniowate (głównie dynia, kabaczek, cukinia)
  • psiankowate (papryka, pomidor)
  • liściaste (znajdzie się tutaj większość przypraw, jak bazylia czy natka pietruszki, zioła oraz sałaty)

Oprócz wyżej wymienionych warzyw, należy wspomnieć też o owocach. Z racji zawartej w nich znacznej ilości fruktozy, należy ograniczyć się do tych niskocukrowych, takich jak grapefruity, cytryny, jabłka czy jagody, które posiadają istotne właściwości antyoksydacyjne. Należy pilnować, aby ilość owoców w ciągu dziennego postu nie przeważała nad ilością spożywanych warzyw.

Z racji tego, że założeniem tej diety nie jest odchudzanie, a przywrócenie naturalnego rytmu organizmowi, szczególną uwagę należy zwrócić na to, aby w dobieranych składnikach posiłków znajdowały się warzywa i owoce o zróżnicowanych właściwościach odżywczych. Pomocne jest tu przygotowywanie soków z zielonych warzyw – poza wartościami odżywczymi, pomogą one w trawieniu, dostarczaniu tlenu do poszczególnych organów, zapewnią dawkę energii, witamin oraz minerałów w najlepiej przyswajalnej postaci.

Zaleca się, by warzywa i owoce dostarczać do organizmu w wersji surowej, czyli nieprzetworzonej. Można jednak urozmaicać dietę o surówki, koktajle, zupy czy warzywa w formie przygotowywanej na parze lub pieczonej. Warto także do posiłków dodawać przyprawy, które nie tylko poprawią walory smakowe, ale też zapewnią dodatkową porcję składników odżywczych.

Nie można też bagatelizować ograniczeń diety – podczas jej wprowadzania powstrzymaj się od używek, przede wszystkim papierosów i alkoholu, ale też kawy czy mocnej herbaty. W tym czasie musisz zapomnieć również o pieczywie, kaszach i tłuszczach.

Dieta dr Dąbrowskiej przepisy – przykład podstawowych posiłków

Wygląd i zasady diety najłatwiej przedstawić na przykładzie gotowego jadłospisu. Skupimy się tutaj na jednodniowym przykładzie posiłków, jakie można spożywać podczas drugiego etapu, czyli postu owocowo-warzywnego.

Przykładowy dzienny jadłospis diety dr Dąbrowskiej

dieta dr dąbrowskiej jadłospis

Każdy dzień należy rozpocząć od wypicia 1 szklanki wody z dodatkiem soku z cytryny (zamiennie można stosować 2 łyżeczki octu jabłkowego) – takie działanie pobudza trawienie.

Śniadanie

  • sok z marchwi (może być z dodatkiem cytryny);
  • sałatka z cukinii, białej kapusty i papryki z sosem winegret;
  • surówka ze świeżego ogórka z cebulą, czosnkiem i bazylią;
  • gotowana brukselka lub kalafior;
  • herbatka ziołowa.

Obiad

  • zupa krem z warzyw na ciepło;
  • carpaccio z buraka;
  • cukinia nadziewana warzywami w sosie pomidorowym na ciepło;
  • kompot z jabłek i wiśni;
  • jabłko pieczone z cynamonem.

Kolacja

  • krem z zielonego groszku z natką pietruszki;
  • surówka z pomidorów, sałaty i cebuli ze szczypiorkiem;
  • mus z jabłek z truskawkami;
  • sok z grejpfruta;
  • kiwi.

Dieta dr Dąbrowskiej ogranicza się do trzech posiłków dziennie, które są jednak przepełnione wartościami odżywczymi. Pomiędzy nimi warto pić dużo wody, najlepiej zakwaszonej, w celu zapewnienia prawidłowego nawodnienia organizmu.

Post cieszy się niemalejącą popularnością od 2017 roku. W związku z tym znalezienie odpowiednich przepisów czy gotowych jadłospisów nie powinno sprawiać problemu – wystarczy wpisać w wyszukiwarkę: „dieta dr Dąbrowskiej przepisy na 7 dni” lub „ dieta dr Dąbrowskiej przepisy na 14 dni” i można cieszyć się możliwością niemal nieograniczonego wyboru różnorodnych dań.

Dieta dr Dąbrowskiej – czy jest zdrowa? Jakie są doniesienia?

Dieta dr Dąbrowskiej – czy jest zdrowa?

Opinie na temat postu dr Dąbrowskiej są różne. Jedni zarzucają jej zbytnią skrajność, inni wychwalają szybkie efekty. Jakie są jednak opinie lekarzy na ten temat?

Wyszukując hasło „dieta Dąbrowskiej opinie” lądujemy w gąszczu opinii lekarzy praktyków i zwykłych blogerów, najczęściej nieposiadających żadnego merytorycznego przygotowania do pisania artykułów o tej tematyce. Najlepiej skupić się z jednej strony na opiniach pacjentów, którzy mają w zakresie tego postu już doświadczenie, a z drugiej na rzetelnych wypowiedziach lekarzy i dietetyków.

Najgłośniej wybrzmiewającym argumentem przeciwko stosowaniu tej techniki, jest fakt, że nieodpowiednio stosowana głodówka może przyczynić się do powstawania w organizmie poważnych niedoborów. Ciężko taki zarzut odeprzeć, więc jeszcze raz podkreślmy: przed zastosowaniem tej, czy jakiejkolwiek innej diety trzeba skonsultować się ze swoim lekarzem. A najlepiej pozostawać pod jego stałą opieką podczas trwania kuracji.

Pojawia się jednak bardzo dużo pozytywnych opinii, wskazujących przede wszystkim na to, że korzystanie z postu przyczyniło się do sprowadzenia wielu pacjentów na drogę zdrowego, zbilansowanego odżywiania.

Często pierwsze efekty zauważa się już po dwóch tygodniach, nie można jednak w euforii zapomnieć o przestrzeganiu całego programu diety i powracaniu do okresów pełnowartościowego żywienia. Warto też skorzystać z porad dietetyka, aby uniknąć niepożądanych skutków niedoborów, takich jak bóle głowy, brak energii czy ogólne złe samopoczucie.

Podsumowując większość opinii należy dojść do wniosku, że post dr Dąbrowskiej nie jest jedynym sposobem na odżywianie, a jedynie krokiem do zdrowszego życia, takim okresem przejściowym, mającym naprowadzić nas na właściwe tory.

Dieta dr Dąbrowskiej w ciąży – czyli dla kogo dieta może stanowić ryzyko?

Dieta dr Dąbrowskiej w ciąży

Wspomnieliśmy wcześniej, że dieta absolutnie nie jest wskazana dla kobiet w ciąży, matek karmiących oraz par planujących starania o dziecko. Dlaczego tak jest?

W wyżej wymienionych przypadkach, doprowadzenie do jakichkolwiek niedoborów składników odżywczych czy niezapewnienia odpowiedniej ilości przyswajanych kalorii może doprowadzić do poważnych konsekwencji, takich jak problemy z donoszeniem ciąży, zatrzymanie produkcji pokarmu oraz trudności z zajściem w ciążę, które mogą być spowodowane zarówno ze strony kobiety, jak i mężczyzny.

Planowanie rodziny wymaga od naszego organizmu pełni sił, nie ufajmy więc głosom, jakoby dieta ta miała pomóc w zajściu w ciążę – nie ma na to żadnych dowodów, a doprowadzenie do wyjałowienia organizmu znacznie utrudni i opóźni starania o potomstwo.

Dieta dr Dąbrowskiej z dostawa do domu? Dlaczego nie!

Uważasz, że ten post jest dla Ciebie i chcesz go wypróbować na własnej skórze, ale nie masz czasu na codzienne przygotowywanie posiłków? W czasach, kiedy bardzo duża część społeczeństwa korzysta z tzw. diet pudełkowych, nie powinno być to problemem. Wiele firm cateringowych ma w swojej ofercie programy owocowo-warzywne, niekoniecznie występujące pod hasłem diety dr Dąbrowskiej. Warto jednak uważnie przeczytać ich jadłospis i upewnić się, że jest zgodny z założeniami naszego postu.

Po krótkim research’u łatwo odnaleźć takie oferty w większych miastach, jak Gdańsk, Poznań, Kraków czy Warszawa. Jeżeli w Twojej okolicy masz problemy ze znalezieniem odpowiednio dostosowanej oferty, zawsze możesz spróbować poprosić o stworzenie programu, przygotowanego specjalnie z myślą o Twoich potrzebach.

Dieta dr Dąbrowskiej za i przeciw – podstawowe zalety i wady

Jak już wcześniej zauważyliśmy, dieta ta ma wielu zwolenników, ale też grupę zagorzałych przeciwników. Nie da się ukryć, że jest to jedna z diet, pozwalających na uzyskanie szybkich efektów, przy czym nie jest zbytnio uciążliwa. Z drugiej strony przy jej nieprawidłowym stosowaniu można wyrządzić sobie wielkie szkody w organizmie, co na pewno sporą grupę odstrasza. Przywoływać tu można wymieniane wcześniej niedobory i zaburzenia równowagi składników odżywczych, wyjałowienie organizmu, nieodpowiednie nawodnienie czy zbagatelizowanie pierwszych objawów niedożywienia, mogących nieść za sobą poważne skutki zdrowotne.

ZALETY

• szybkie efekty
• łatwość wprowadzenia diety
• smaczne i proste w przygotowaniu posiłki
• zapewnienie dużej dawki warzyw i owoców w diecie
• detoks

WADY

• ograniczona grupa docelowa
• duże ryzyko pogorszenia stanu zdrowia przy nieprawidłowym stosowaniu
• niedobory
• wyjałowienie organizmu
• niedożywienie
• ograniczone składniki i liczba posiłków

Dieta dr Dąbrowskiej czy warto – podsumowanie

Dieta ta jest formą owocowo-warzywnego detoksu dla organizmu. Ten czteroetapowy post ma zapewnić oczyszczenie organizmu z toksyn, przywrócenie równowagi wewnętrznej i pomoc w leczeniu różnych schorzeń, a jego skutek uboczny stanowi utrata wagi. Popularność, jaką cieszy się ta kuracja, wskazywałaby, że jest ona najpewniej skuteczna i całkowicie bezpieczna. Niestety, jak wiele jest jej zwolenników, tak wiele pojawi się też przeciwników, zarzucających głównie, że jest ona jedną z tzw. głodówek, które nie mają dobrego wpływu na zdrowie.

Nie warto jednak popadać w skrajność – w wielu przypadkach dieta może okazać się skutecznym sposobem na dążenie do prawidłowego odżywiania, co potwierdza wielu pacjentów, którzy mieli z nią styczność.

Przejście na dietę owocowo-warzywną wiąże się z wieloma wyrzeczeniami. Można jednak, przy odpowiednim zachowaniu wszelkich zasad diety, przejść ją w łatwy i przyjemny sposób, zapewniając sobie dostarczenie ogromnej dawki witamin i minerałów oraz innych składników odżywczych. Sama autorka zaznacza, że aby skutecznie postępować podczas postu, należy zachować umiar i zdrowy rozsądek – przestrzegać wyznaczonych okresów i nie pomijać żadnego z etapów.

Jako, że jest to metoda odżywiania skierowana przede wszystkim do osób zmagających się z różnymi chorobami podstawą jest tutaj kontrola lekarza prowadzącego. Nie chodzi tutaj jedynie o potwierdzenie, że przy danym schorzeniu można tę dietę stosować, ale też regularne wykonywanie badań i kontrolę wyników, aby nie doprowadzić do sytuacji zagrażającej zdrowiu.

Nie można też tej diety zacząć od przeczytania jednego artykułu – aby prawidłowo się przygotować do takiej zmiany żywienia, należy wcześniej zaplanować, jakie zmiany zamierzamy kolejno wprowadzić. Trzeba pamiętać o okresie przejściowym, który zabezpieczy nas przed wystąpieniem tzw. szoku, kiedy nie dostarczymy organizmowi składników w takiej ilości i formie, w jakiej zwykle robiliśmy to do tej pory.

Podsumowując, kwestia diety jest bardzo indywidualna i aby odpowiednio ją przeprowadzić, trzeba wziąć pod uwagę wiele czynników. Warto jednak rozważyć tę opcję, jako jedną z najpopularniejszych na polskim rynku dietetycznym. Nie zapomnijmy tylko o najważniejszym – słuchając własnego ciała będziemy doskonale wiedzieć, czy dany sposób odżywiania nam służy, czy lepiej z niego zrezygnować.

Pasjonatka zdrowego trybu życia oraz zdrowego odżywiania. Naturalne metody są często najlepsze, o czym przekonuję się na każdym kroku. Dzielę się wiedzą oraz opisuję alternatywne sposoby dbania o własne zdrowie.


Spodobało Ci się? Polub i Udostępnij!

559
559 points

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *