7 rzeczy które staną się z Twoim organizmem jeśli przestaniesz jeść mięso? 🥦 🥒


0
2.8k shares

Prosimy o wsparcie naszej pracy, polub nas na Facebook:

Czy warto przestać jeść mięso?

Ludzie decydują się przestać jeść mięso z wielu powodów. Należą do nich: utrata wagi, zwiększenie energii, zredukowanie ryzyka chorób serca, zmniejszenie ilości zażywanych leków… Jest mnóstwo wspaniałych powodów!

Sprawdź jakie jeszcze korzyści możesz mieć po przejściu na jedzenie roślin.

1. Zredukowanie stanu zapalnego w ciele.

Jeżeli jesz mięso, ser, wysoko przetworzone jedzenie, masz szansę na podwyższone stany zapalne w organizmie. Podczas, gdy krótkoterminowe zapalenie (jak po urazie) jest normalne i konieczne, zapalenie które trwa miesiące albo lata, nie jest naturalne.
Przewlekłe stany zapalne są powiązane z rozwojem m.in. miażdżycy, zawałów serca, udarów, cukrzycy, chorób autoimmunologicznych.

W przeciwieństwie do tego, diety oparte na roślinach są dietami naturalnie przeciwzapalnymi, ponieważ zawierają dużą ilość błonnika, przeciwutleniaczy oraz innych składników odżywczych. Mają również mniej czynników zapalnych, takich jak nasycone tłuszcze i endotoksyny (toksyny uwalniane z bakterii znajdujących się w pokarmach pochodzenia zwierzęcego). Badania dowiodły, że osoby na diecie roślinnej mają znacznie obniżony poziom białka C-reaktywnego (CRP), który jest wskaźnikiem stanu zapalnego w organizmie.

2. Twój poziom cholesterolu we krew spadnie.

Podwyższony poziom cholesterolu we krwi stanowi kluczowy czynnik ryzyka rozwoju chorób serca i udarów mózgu, dwóch wiodących zabójców w Stanach Zjednoczonych. Tłuszcz nasycony – znajdujący się przede wszystkim w mięsie, drobiu, serze, produktach pochodzenia zwierzęcego – jest głównym czynnikiem wpływającym na poziom cholesterolu we krwi. Cholesterol w naszej żywności, także odgrywa istotną rolę.

Badania pokazują, że kiedy ludzie jedzą rośliny poziom cholesterolu we krwi spada nawet o 35%. W wielu przypadkach jest to spadek równy spadkowi obserwowanemu przy leczeniu farmakologicznym – z wieloma jego pozytywnymi efektami! Ludzie, którzy wymagają leków obniżających poziom cholesterolu mogą dodatkowo obniżyć poziom cholesterolu oraz ryzyko chorób naczyniowo-sercowych, poprzez przejście na dietę roślinną.

Diety opierające się na produktach pochodzenia roślinnego obniżają poziom cholesterolu we krwi, ponieważ mają bardzo niską zawartość tłuszczów nasyconych i zawierają zerowy cholesterol. Ponadto, diety oparte na roślinach dostarczają dużą ilość błonnika, co dodatkowo obniża poziom cholesterolu we krwi. Wskazano także, że soja odgrywa dużą rolę w obniżaniu poziomu cholesterolu, dla tych którzy decydują się na jej włączenie do diety.

3. Maskujesz mikroby.

Biliony mikroorganizmów żyjących w naszych ciałach nazywane są zbiorczo: mikrobami. W coraz większym stopniu mikroorganizmy uważane są za niezwykle istotne dla naszego ogólnego stanu zdrowia: pomagają nie tylko trawić pokarm, ale wytwarzać ważne składniki odżywcze, trenują nasz system immunologiczny, włączają i wyłączają geny, utrzymują zdrowe tkanki jelitowe i chronią przed rakiem. Badania pokazały, że odgrywają one role w redukcji otyłości, cukrzycy, miażdżycy, chorobach autoimmunologicznych, zapalnych chorobach jelit i chorobach wątroby.

Pokarmy roślinne pomagają w kształtowaniu zdrowego mikrobiomu jelitowego. Włókno pokarmowe w produktach roślinnych sprzyja wzrostowi „przyjaznych” bakterii w jelitach. Z drugiej strony diety ubogie w błonnik (takie jak bogate w nabiał, jaja, mięso) sprawiają, że rozwijają się bakterie sprzyjające chorobie. Przełomowe badania wykazały, że gdy wszystkożerne osobniki jedzą cholinę lub karnitynę (zawartą w mięsie, drobiu, owocach morza, jajach, nabiale), wówczas bakterie jelitowe wytwarzają substancję, która jest przekształcana przez naszą wątrobę w toksyczny produkt o nazwie TMAO.

TMAO prowadzi do pogarszania się blaszek cholesterolu zalegającego w naczyniach krwionośnych, zwiększając ryzyko zawału serca i udaru mózgu.

dieta-mięsnaCo interesujące, osoby na diecie roślinnej wytwarzają niewiele TMAO lub go nie wytwarzają po posiłku zawierającym mięso, ponieważ mają zupełnie inny mikrobiom jelitowy. Zmiana schematu bakteryjnego w jelitach twa tylko kilka dni – korzyści z diety roślinnej pojawiają się szybko!

4. Zmienisz sposób działania genów.

Naukowcy dokonali niezwykłego odkrycia, że czynniki środowiskowe oraz styl życia mogą wyłączać i włączać nasze geny. Na przykład, przeciwutleniacze oraz inne składniki odżywcze, które spożywamy w pokarmach roślinnych mogą zmienić ekspresję genów w taki sposób by nasze komórki naprawiały uszkodzone DNA.

Badania wykazały także, że zmiany stylu życia, w tym dieta roślinna, mogą zmniejszyć ekspansję genów nowotworowych u mężczyzn chorujących na raka prostaty niskiego ryzyka. Widać nawet, że dieta roślinna wraz z innymi zmianami stylu życia, może wydłużyć Narze telomery tzw. czapeczki na końcu naszych chromosomów, które pozwalają utrzymać stabilność naszego DNA.

Może to powodować, że nasze komórki i tkanki starzeją się wolniej, gdyż skrócone telomery są tym, co związane jest ze starzeniem się i wczesną śmiercią.

5. Zmniejszasz radykalnie szansę na cukrzycę typu drugiego

Szacuje się, ze aż 38% Amerykanów ma początki cukrzycy typu 2. W trakcie badań wykazano, że białko zwierzęce, zwłaszcza czerwone, przetworzone mięso, zwiększają ryzyko cukrzycy typu 2. W populacji wszystkożerców występuje podwójna częstotliwość występowania cukrzycy, w porównaniu z weganami, nawet po uwzględnieniu masy ciała.

Okazuje się, że w populacji tej jedzenie mięsa raz na tydzień albo więcej, przez 17 lat, zwiększa ryzyko cukrzycy o 74%! Podobnie, według badań Health Professional Follow-up Study and Nurses Health Study, spożycie więcej, niż połowy porcji czerwonego mięsa dziennie wiązało się z podwyższonym o 48% ryzykiem wystąpienia cukrzycy w przeciągu 4 lat.

  Dlaczego mięso powoduje cukrzycę typu 2? Z kilku powodów: tłuszcz zwierzęcy, żelazo pochodzenia zwierzęcego (hem), konserwanty azotowe mięsa, uszkadzają komórki trzustki, nasilają stany zapalne, powodują przyrost wagi i zaburzają funkcje insuliny.  

Znacząco zmniejszysz szansę na zachorowanie na cukrzycę typu drugiego wyrzucając produkty zwierzęce z talerza i przechodząc na dietę opartą na produktach roślinnych. Jest to szczególnie ważne, jeżeli jesz pełne ziarna, które chronią przed cukrzycą typu 2. Dobrze czytasz: węglowodany naprawdę chronią cię przed cukrzycą! Jednocześnie dieta oparta na roślinach może poprawić lub nawet odwrócić cukrzycę, jeśli już ją u Ciebie zdiagnozowano.

6. Dostaniesz odpowiedni rodzaj i ilość białka.

Średnio, wszystkożercy, w USA spożywają 1,5-krotność optymalnej ilości białka, w większości pochodzenia zwierzęcego.

W przeciwieństwie do popularnego przekonania, nadmiar białka nie czyni nas ani silniejszymi, ani szczuplejszymi. Nadmiar białka przechowywany jest w postaci tłuszczu albo przekształcany jest w odpad, a białko zwierzęce jest główną przyczyną wzrostu wagi, chorób serca, cukrzycy, stanu zapalnego, raka.

Z drugiej strony, białko roślinne występujące w produktach roślinnych, chroni nas przed licznymi chorobami, w tym przewlekłymi. Nie ma potrzeby spożycia białka oraz stosowania suplementów białkowych w dietach roślinnych; jeżeli dostarczasz swoje dzienne zapotrzebowanie na kalorie, dostarczasz dużo białka. Najdłużej żyjący ludzie na Ziemi, żyjący w „Niebieskich Strefach”, dostarczają około 10% kalorii z białka, w porównaniu ze średnią w USA wynoszącą 15-20%.

7. Będziesz mieć duży wpływ na zdrowie naszej planety i jej mieszkańców.

Gospodarka zwierzęca jest niezwykle niszcząca dla planety. Jest to jeden z największych czynników przyczyniających się do emisji gazów cieplarnianych i jest też wiodącą przyczyną użytkowania ziemi i wody, wylesiania, niszczenia dzikich zwierząt, wymierania gatunków.

Około 2.000 litrów wody jest potrzebnych do wyprodukowania zaledwie jednego funta wołowiny w USA. Nasze oceany szybko wyczerpują się z ryb; według niektórych szacunków do 20148 r. oceany mogą być bez ryb. Obecny system żywnościowy, bazujący na mięsie i nabiale, przyczynia się również do głodu na świecie – większość upraw na świecie ma za cel karmienie zwierząt, a nie ludzi.

Równie ważne jest, że zwierzęta hodowane na żywność to czujące istoty, które cierpią czy to hodowane w przemysłowych zakładach produkcyjnych, czy na farmach oznaczonych jako „humanitarne”. Jedzenie oparte na produktach roślinnych pozwala na prowadzenie nam bardziej współczującego życia. W końcu, bycie zdrowym to nie tylko jedzenie, które jemy; dotyczy to także naszej świadomości, w jaki sposób nasze wybory wpływają na planetę oraz wszystkich, z którymi ją dzielimy.

loading...

Spodobało Ci się? Polub i Udostępnij!

0
2.8k shares

Zostaw komentarz